Frans Welmers

5 February 2021

8 min. leestijd

Tweedehands auto kopen? Hier moet je op letten (+21 tips)

Je gaat een tweedehands auto kopen. Dit is een hele investering en je wilt niet over één nacht ijs gaan. Je speurt alle autosites af op zoek naar je droomauto. Neem hier vooral de tijd voor en bepaal welke merk auto je wilt kopen en met welk doel. Ga je voor een goedkope auto met iets meer kilometers en onderhoud of ga je liever een jonge tweedehands auto kopen met een lage kilometerstand. Wil je de auto kopen via een handelaar, dealer of particulier. Wij helpen je graag met tips en tricks en een checklist waar je op moet letten bij de aanschaf van een auto.

Binnenkant van de auto

Kijk goed naar het interieur van de auto en vraag of er onderhoudsboekjes aanwezig is. Ziet de bekleding er nog netjes uit of is deze afgesleten? Check of er in de auto is gerookt. Controleer de pedalen of deze zijn afgesleten. Voel onder de vloermatten of hier geen vocht zit. Vocht kan duiden op roest en lekkage. Test of alle elektrische functies goed te werken zoals knipperlichten, remlichten, alarmsysteem, ruitenwissers, elektrische ramen, achterruitverwarming, koplampen, airconditioning, etc.

Buitenkant van de auto

Loop op jouw gemak een aantal maal rondom de auto. Bekijk de dorpels onder de deur en controleer deze op roest. Controleer ook de kofferbak op vocht en de rubbers van de ramen aan de zijkanten. Controleer de auto op kleurverschil in het lakwerk. Als een auto na schade gespoten is, dan is een bepaald onderdeel vaak wat lichter of donkerder. Speur naar eventuele restjes olie die op de grond liggen. Dit kan wijzen op olie lekken.

Bekijk de uitlaat van de auto. Zit deze nog goed vast en zit er geen roest op. Bekijk de kleur van de uitlaat. Is de uitlaat grijs dan is dat prima. Een zwarte kleur duidt op olie verbruik. Let wel dat een oudere auto altijd wat olie zal gebruiken waardoor de uitlaat enigszins zwart kan zijn.
Bekijk alle 4 de banden. Indien de slijtage ongelijkmatig is, kan dit duiden op versleten schokdempers of een niet goed werkend remsysteem. Duw en trek aan de banden om te kijken of er speling in zit. Controleer of een reservewiel aanwezig is en controleer ook deze op slijtage.

Onder de motorkap

Schroef de oliedop los en kijk of hier schuim inzit. Indien er schuim te zien is dan duidt dit op een scheur in het motorblok. Het koelwater heeft zich dan vermengd met de olie. Controleer ook het niveau van de vloeistoffen onder de motorkap. Kijk onder de motor en versnellingsbak. Als daar olie resten zitten, dan betekent dit de auto lekkage heeft.
Controleer het koelwater. Deze mag een kleurtje hebben maar het mag absoluut geen sporen van olie bevatten. Dit duidt namelijk op ernstige problemen met de motor.
Wat ook belangrijk is of het chassisnummer en het identiteitsplaatje van de auto overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs. Controleer of het kenteken ook in de ruiten gegraveerd is.

Maak altijd een proefrit

Wanneer je een proefrit maakt controleer dan of de motor koud is. Je wilt er zeker van zijn dat de auto ook goed start met een koude motor. Controleer de uitstoot na een koudstart. Blauwe rook duidt vaak op olie verbruik. Zet tijdens de proefrit de radio uit, zo kun je eventuele rare geluiden snel opmerken.
Probeer om in de vijfde versnelling op te trekken. De auto moet onmiddellijk blokkeren. Is dit niet het geval dan is de koppeling versleten.
Zet de auto stil met draaiende motor en in de tweede versnelling. Trap de rem in en laat de koppeling rustig opkomen. De auto moet direct afslaan.
Voel je tijdens het rijden een trilling in het stuur, dan zijn de wielen niet in balans.
Rij in de derde of vierde versnelling, trap stevig op rem en trek Gelijk weer op. Indien de auto soepel optrekt dan zijn de motorsteunen in orde.
Rij 50 km/h en houdt het stuur losjes in je handen. Vervolgens trap je stevig op de rem. Indien het stuur naar links of naar rechts trekt is dit geen goed teken.
Voer ook een hellingproef uit. Trek de handrem aan en check of de auto stil blijft staan. Een ander aandachtspuntje waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands auto is de wiellagers. Deze kun je controleren door het stuur helemaal naar links of naar rechts te bewegen en langzaam te rijden. Schokken, trillen of kraken de lagers dan duidt dit op versleten lagers.

21 aankooptips voor het kopen van een tweedehands auto

In het volgende gedeelte van dit artikel geven we je 21 tips om te komen tot een goede koop.

De eerste indruk

1. Als u een auto heeft gevonden die aan uw wensen voldoet. Vergelijk dan altijd eerst de vraagprijs met die van soortgelijke auto’s. We hebben het dan over model, bouwjaar en het aantal kilometers.

Het is verstandig om meerdere portalen te raadplegen. Zo weet u  of de koop realistisch is, of te mooi om waar te zijn.

2. Koopt u een auto van een particulier? Probeer dan altijd eerst te achterhalen wat de verkoopmotieven zijn. U kunt hier gewoon naar vragen.

Kloppen de officiële gegevens

3. Bij het kopen van een particulier is het verstandig om te vragen of de verkoper zich kan identificeren. Let er op dat de naam op het identiteitsbewijs overeenkomt met de naam op het kentekenbewijs.

4. Check altijd of het voertuigidentificatienummer (VIN), ook wel bekend als chassisnummer of framenummer, correspondeert met wat er op het kentekenbewijs staat. Het VIN nummer vindt u over het algemeen achter de voorruit of onder de motorkap. Klopt dit niet? Of lijkt het erop alsof er geknoeid is met dit nummer? Dan heeft u mogelijkerwijs te maken met een gestolen voertuig.

5. Vraag de verkoper of er onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd aan de auto. Controleer dit met het onderhoudsboekje

6. Er zijn veel sites die gratis voertuiggegevens verstrekken. Gebruik bij voorkeur de gratis dienst van het RDW. Hiermee kunt u de volgende gegevens opvragen:

  • Het aantal eigenaren die het voertuig heeft gehad;

  • Wanneer de huidige eigenaar de auto tenaamgesteld heeft gekregen;

  • De vervaldatum van de APK-keuring;

  • Of de auto als gestolen staat geregistreerd.

Wat vertelt het exterieur

7. Controleer alle naden van de auto. We hebben het dan over de naden van de motorkap, de achterklep, en de deuren. Zitten er oneffenheden in de naden? Dan heeft de auto in het verleden wellicht schade opgelopen. Het checken van de naden – dit geldt trouwens ook voor de ramen – wordt vaak vergeten.

8. Zijn de banden goed hard? Hoe zit het met het profiel van de banden? Is dit nog voldoende aanwezig? Zomaar wat vragen die belangrijk zijn om te stellen. Vergeet ook niet om te kijken of de banden hetzelfde zijn.

9. Vertoont het voertuig veel roest? Plekken waar roest regelmatig voorkomt zijn:

  • De wielkasten;

  • De bumpers;

  • De dorpels;

  • De achterklep.

10. Controleer of een auto geen sporen van lekkage vertoont. Plekken waar lekkage vaak voorkomt zijn:

  • De kofferbak;

  • De voetruimte;

  • De plek van het reservewiel;

  • De ramen
.

Ruikt de auto muf van binnen? Dan kan het zijn, dat de auto lekkages heeft, of heeft gehad.

Onder de motorkap

Veel mensen vergeten onder de motorkap te kijken. Dit omdat ze denken toch geen verstand van auto’s te hebben. Toch is het verstandig om altijd even een kijkje onder de kap te nemen.

11. Zit er voldoende olie en ruitenwisservloeistof in de auto? Dan is de auto in ieder geval onderhouden. Ook de kwaliteit van de vloeistof zegt iets. Motorolie moet donker gekleurd zijn en geen klonten bevatten.

Koelvloeistof controleren doe je door het koelvloeistof reservoir te openen. Drijft er olie in de vloeistof? Dan kan het zijn dat er een lekke pakking in het motorblok zit. Dit kan al snel een boel geld kosten. Controleren dus!

12. Controleer ook altijd het motorblok. Is het motorblok zeer vettig of zitten er druppels aan de buitenkant? Dan kan het zijn dat de motor, olie lekt. Ziet het motorblok er extreem schoon uit? Controleer hem dan nogmaals na een proefrit.

Waar moet je op letten bij een proefrit

13. Komt u een proefrit maken en heeft de verkoper de auto al gestart en is de motor warm? Vraag jezelf dan af, of de auto wellicht niet goed start met een koude motor.

14. Laat de motor stationair draaien. Het toerental mag niet schommelen, tikken en geratel kunnen duiden op problemen.

15. Sluit de uitlaat af terwijl de motor draait. Hoort u gesis onder de auto? Dan heeft de auto waarschijnlijk een lekke uitlaat.

16. Voordat u een proefrit maakt, raden wij aan om als laatste controle, de kleur van de uitlaatgassen te bekijken.

  • 

Blauwe uitlaatgassen in combinatie met een zwarte vettige uitlaat, kunnen duiden op veel olieverbruik. Dit kan duiden op een slechte staat van de motor.

  • Witte uitlaatgassen in combinatie met groene aanslag op het motorblok duiden op problemen met het koelsysteem.

Bekijk onze voorraad


Kies je voor een ander bedrijf dan Auto Siero (wat wij ons bijna niet voor kunnen stellen)? Dan willen we je aanraden om om de reviews van de verkopende organisatie te lezen. Zo weet je wat de ervaringen zijn van andere mensen, hoe de nazorg is en hoe het bedrijf omgaat met eventuele klachten.