Frans Welmers

7 February 2021

3 min. leestijd

35% van de oude auto’s zijn verantwoordelijk voor stikstofuitstoot

De afgelopen weken is de stikstofuitstoot in Nederland een actueel onderwerp. Om nieuwe huizen te bouwen moeten we de stikstofuitstoot in ons land verlagen. De regering is bezig met verschillende maatregelen om de stikstofuitstoot te verlagen. Eén van de mogelijke maatregelen die genomen gaat worden is het slopen van oude diesel auto’s. 35% van de stikstofuitstoot wordt namelijk veroorzaakt door oude auto’s (ook oude benzine auto’s). Een sloopregeling zou kunnen helpen om de stikstofcrisis op te lossen.

Een dieselauto uit 1999 spuwt 6 keer meer stikstof uit

Wetenschappers deden onderzoek naar de stikstofuitstoot bij oude dieselauto’s en moderne dieselauto. Een auto uit 1999 zou volgens het onderzoek 6 keer meer stikstof uitstoten. Als we dit vergelijken met een benzineauto, dan stoot een oude diesel zelfs 10 keer zoveel stikstof uit. Hierbij gaan de wetenschappers uit van de informatie op papier. In de praktijk blijkt dat de uitstoot vaak nog hoger ligt. Dit hebben we ook gezien in de sjoemeldieselaffaire.

Uitstoot nog hoger bij auto’s ouder dan 15 jaar

35% van de stikstofuitstoot komt van diesel en benzineauto’s die jonger zijn dan 2004. Maar is de auto ouder dan 2004? Dan blijkt dat de stikstofuitstoot op 50% ligt. Een groot percentage van ons stikstof probleem komt dus van de oude dieselauto’s en benzineauto’s vandaan. Toch bestaat slechts 17% van alle auto’s in Nederland uit oude dieselauto’s. Dit betekent dat ze voor een extreem groot deel voor de uitstoot zorgen. 20% van oude bestelbussen op diesel veroorzaken ook het stikstofprobleem in Nederland.

Speciale regeling voor oude auto’s in Nederland

Deze week werd bekend gemaakt dat overdag de maximale snelheid op de snelwegen verlaagt wordt naar 100 km per uur. Er is ook nog steeds een kans op autoloze zondagen alhoewel die kans klein lijkt. Een andere oplossing waarnaar gekeken wordt is om een landelijke sloopregeling te treffen. Hiermee wil Nederland het oude wagenpark opkopen en slopen. Hiermee hoopt de regering de luchtkwaliteit te verbeteren. Toch kan het lastig zijn om zo’n regeling te treffen. Je kan namelijk niet controleren of de verkoper van de auto hierna een nieuwe oude diesel aanschaft. Je zou hiermee het probleem alsnog niet oplossen.

Sloopregeling was er al eerder in 2009

In 2009 was er ook een actie vanuit de regering om het wagenpark in Nederland te vernieuwen en de luchtkwaliteit te verbeteren. In totaal werden er 80.000 oude auto’s gesloopt en werd er flink geïnvesteerd in nieuwe auto’s. De autobranche juicht het idee van een sloopregeling daarom ook toe. Eventueel moet ook de aanschaf van een schonere diesel gemotiveerd worden. Door bijvoorbeeld de aanschafbelasting (BPM) tijdelijk af te schaffen in combinatie met een sloopregeling. Dit zou ook garanderen dat de eigenaar een nieuwe schonere auto aanschaft in plaats van opnieuw een oud voertuig. De jongere diesels zijn tegenwoordig erg schoon en in vergelijking met benzine auto’s op sommige vlakken zelfs schoner hier maakten wij de vergelijking: Dieselgate.

Draag bij aan het verminderen van de stikstofuitstoot

Ben je in het bezit van een oude auto? Dan kan je natuurlijk bij Auto Siero terecht om een nieuwe en jonge diesel aan te schaffen. Wij ruilen jouw oude diesel graag in tegen een scherpe prijs. Je kan zo zelf helpen om het stikstofprobleem aan te pakken. Het blijft een moeilijke keuze om milieu bewust te kiezen. Wij van Auto Siero willen je graag helpen bij deze keuze!